Vanliga frågor och svar

På den här sidan har vi samlat frågor och svar. Klicka på de område du vill veta mer om.

Jag lyckas inte genomföra mitt kortköp på internet, varför?
Svar:

Om du handlar i en internetbutik som inte är ansluten till 3D Secure, där köpet signeras med kort och kortläsare eller Mobilt BankID, behöver du öppna ditt kort för internetköp. Ändringen har vi gjort för att skydda dig som kund mot kortbedrägerier på Internet. Kortet öppnar du i Internet- eller Mobilbanken och i tjänsten "Öppna och stänga kort". Kortet öppnas då i 60 minuter och stängs sedan automatiskt.

Så här gör du i Internetbanken:

  1. Logga in i Internetbanken.
  2. Välj ”Kort” och sedan ”Öppna och stänga kort”.
  3. Under rubriken ”Kortköp på Internet”, välj ”Alla internetköp, 60 min”.

Ditt kort är nu öppet för köp på alla Internetbutiker i 60 minuter.  

Så här gör du i Mobilbanken:

  1. Logga in i Mobilbanken.
  2. Klicka på kortet du vill öppna och sedan "Öppna/stänga".
  3. Under rubriken "Kortköp på internet", välj "Alla internetköp, 60 min".

Ditt kort är nu öppet för köp på alla Internetbutiker i 60 minuter.

Läs mer om förändringen

Vilket är mitt clearingnummer?
Svar:

Om du har ett 11-siffrigt kontonummer i Nordea är clearingnumret alltid de fyra första siffrorna i kontonumret. Om ditt kontonummer består av ditt personnummer (10-siffrigt) använder du 3300 som clearingnummer.

Vad innebär det att avdragsrätten är borttagen?
Svar:

Den 1 januari 2016 avskaffades avdragsrätten på privat pensionssparande, vilket innebär att du får betala skatt två gånger om du fortsätter att spara i din IPS eller Ålderspension*. Det är därför viktigt att du avslutar ditt sparande och börjar spara till din pension på ett annat sätt. Läs mer om avdragsrätten och hur du kommer igång med ett nytt sparande till pensionen.  

*Notera att om du har inkomst av aktiv näringsverksamhet eller saknar tjänste- eller avtalspension från jobbet har du fortfarande möjlighet att göra avdrag med 35 procent av din inkomst upp till max 10 prisbasbelopp vilket motsvarar 443.000 kronor för 2016.

Vart kan jag vända mig för att lämna in mina sedlar och mynt som blir ogiltiga 2016/2017?
Svar:

Idag har Nordea ca 19 kontor med kontanthantering. Där kan du som privatperson sätta in kontanter på ditt konto. Förutom kontor med kontanthantering erbjuder Nordea tillgång till ca 260 st insättningsautomater runt om i landet där du kan sätta in 50-, 100-, 500- samt 1000-kronorsedlar. Du kan sätta in 40.000 kr per rullande 30 dagars period samt max 100 sedlar per gång. För insättning via insättningsautomat använder du ditt bankkort och insättningen görs till det konto som är kopplat till ditt kort.

Hitta kontor som tar emot kontanter och har insättningsautomat för kontanter och myntÖppnas i nytt fönster.

Vid insättning av kontanter på kontor är det viktigt att du som kund kan uppvisa giltig id-handling samt underlag som styrker pengarnas ursprung. Läs mer om Nordeas arbete för att motverka penningtvättÖppnas i nytt fönster. Andra insättningsalternativ är Forex Bank, X-change, Svea Exchange och Kassagirot.

Läs fler frågor och svar om mynt- och sedelutbytet

Hur byter jag batteri i kortläsaren och hur ofta behöver jag göra det?
Svar:

Batterierna, två knappcellsbatterier av typ Panasonic CR 2032, 3 volt eller motsvarande, finns under luckan på baksidan. Du kan byta dem själv med hjälp av en liten kryssmejsel. 


Batterierna måste ligga vända åt var sitt håll för att kortläsaren ska fungera. Bilden på insidan av locket visar hur. Batterierna håller i cirka fem år vid normal användning.

För att beställa batterier är du välkommen att ringa Kundcenter 0771-22 44 88, dygnet runt. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss. Du kan också göra din beställning genom att skicka kundpost. Logga in på Internetbanken och välj "Kontakta oss" uppe till höger.

Hur lång tid tar en överföring från Nordea till en annan bank?
Svar:

Om överföringen signeras före kl. 13.30 en bankdag når pengarna mottagaren samma dag. Överföringar som signeras efter kl 13.30 är tillgängliga för mottagaren nästa bankdag.

Bankdagar är alla vardagar utom allmän helgdag, midsommarafton, julafton och nyårsafton.

Mitt kort går ut. Får jag ett nytt automatiskt?
Svar:

Ditt nuvarande kort gäller till och med den sista dagen i den månad och det år som står på kortet. Några veckor innan dess skickas ett utbyteskort till dig via posten. Det nya kortet har samma kortnummer och PIN-kod som ditt nuvarande kort.  

Varför kan jag inte ta ut pengar på ICA och Coop med mitt bankkort som tidigare?
Svar:

Det tidigare samarbetsavtalet med ICA och COOP som möjliggjorde kontantuttag, upp till 2 000 kr, upphörde att gälla 31 december 2015.

Detta är en följd av minskad kontanthantering i samhället samt att fler och fler övergår till andra betal- och överföringstjänster.

Butikernas möjlighet att erbjuda kontanter beror på deras egen tillgång till pengar i kassan. Det finns ingen garanti att det kan erbjudas. De beloppsgränser som ICA respektive COOP bestämt för kontantuttag i samband med köp i butiken:

  • ICA: 200 kr 
  • COOP: 2 000 kr

Kontanter finns att tillgå i uttagsautomater.Öppnas i nytt fönster

Hur fyller jag i mottagarens kontonummer vid överföring till Handelsbanken eller Swedbank?
Svar:

Handelsbanken:
Fyll endast i kontonumret på 9 siffror, clearingnummer fylls på automatiskt. Om kontonumret har färre siffror, fyll på med nollor före kontonumret.

Swedbank - clearingnumret börjar på 8 (femsiffrigt):
Fyll i clearingnummer och kontonummer på 15 siffror. När du ska föra över pengar till Swedbank och clearingnumret börjar på 8 anger du det femsiffriga clearingnumret och därefter kontonummer, totalt 15 siffror. Ange inga streck (-) eller punkter (.) Om kontonumret har färre siffror fyller du på med nollor mellan clearingnumret och kontonumret.

Swedbank - clearingnumret börjar på 7 (fyrsiffrigt):
Fyll i clearingnummer och kontonummer. Totalt 11 siffror.

OBS! Skriv inga bindestreck, mellanslag eller punkter i kontonumret.

Vad behöver jag som kund när jag ringer till Nordea?
Svar:

Du behöver ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss för att kunna uträtta bankärenden.

Du kan enkelt välja en egen personlig kod genom att logga in i Internetbanken eller genom att ringa Telefonbanken och följa instruktionerna i telefonen.

Om du saknar möjlighet att logga in, kan du ringa Telefonbanken 0771-22 44 88. De kan beställa en tillfällig startkod som du använder för att välja en egen personlig kod. Startkoden skickas till din hemadress. Du kan också besöka ett bankkontor och få din startkod via SMS.

Var hittar jag mitt IBAN-nummer?
Svar:

Logga in på Internetbanken med e-kod eller Mobilt BankID. I menyn väljer du "Konton". Klicka sedan på det konto du vill ha uppgifterna för och välj fliken "Kontoinformation".

Du är också välkommen att ringa Kundcenter 0771-22 44 88, dygnet runt. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.

Hur ska jag betala resan för att reseförsäkringen och avbeställningsskyddet ska gälla?
Svar:

Mer än hälften av resan behöver betalas med kortet.

Betala med kort direkt hos resebyrån eller uppge kortnummer per telefon, fax eller på resebyråns hemsida, eller betala via Internet-, giro- eller telefontjänst i Nordea.

Kompletterande försäkringar finns i alla Nordeas kort för privatpersoner utom Visa Electron.

När får mottagaren pengarna när jag ska betala min räkning?
Svar:

PlusGiro: Signera din betalning senast klockan 15.50, om den ska nå mottagaren samma dag. 

Bankgiro: Signera din betalning senast klockan 09.45 om den ska nå mottagaren samma dag. 

Betalningsdagen ska vara en bankdag. Bankdagar är alla vardagar utom allmän helgdag, midsommarafton, julafton och nyårsafton.

Det står Vardagspaketet på mitt konto. Vad är det?
Svar:

Vardagspaketet är ett samlingsnamn för våra dagliga banktjänster, till exempel bankkort och Internetbanken Privat.

Hur snabbt kommer pengar in på kontot när jag använder en insättningsautomat?
Svar:

Pengarna kommer in på kontot direkt när du sätter in dem via en insättningsautomat.

Deklaration

Internetbanken och mobilbanken

Kortläsare

BankID

Betalningar och överföringar

Konton

Kort

Kortköp på internet

Lån och krediter

Swish

Spara och placera

Kundprogram