Vanliga frågor och svar

På den här sidan har vi samlat frågor och svar. Klicka på de område du vill veta mer om.

Vad innebär sänkt avdragsrätt för privat pensionssparande för mig?
Svar:

Idag kan du göra avdrag på 12.000 kronor i deklarationen om du sätter in pengar i ett privat pensionssparande. Från årsskiftet sänks avdraget till 1.800 kronor, så för att slippa betala skatt två gånger på ditt sparande över 1.800 kronor behöver du se över dina inbetalningar. Därför bör du starta ett nytt sparande till pensionen och avsluta dina inbetalningar till IPS eller Ålderpension. Läs mer om avdragsrätten och hur du kommer igång med ett sparande till pensionen.  

När behöver jag senast göra en pensionsinbetalning för att det ska rapporterats till skatteverket som betalt under 2014?
Svar:
  • Inbetalning via Internetbanken Privat: klockan 19.00 den 29 december.
  • Inbetalning via Kuvertgiro: oss tillhanda senast den 18 december.
  • Inbetalning via Nordeakontor: den 29 december.
  • Insättning via PlusGirokonto för IPS och Ålderspension (premiegaranti eller fond) i Internetbanken: senast den 19 december. 

Överföringar till individuella pensionssparkonton i Nordea kan inte utföras via ePlusGiro, utan behöver utföras på ett Nordeakontor senast den 29 december.

När behöver jag senast registrera mina överföringar, Plus- eller Bankgirobetalningar via Internet- och Mobilbanken för att mottagaren ska få pengarna före årsskiftet?
Svar:

PlusGirobetalning: Senast klockan 15.50 den 30 december

Bankgirobetalning: Senast klockan 09.45 den 30 december

Överföring till konto i annan bank: senast klockan 13.30 den 30 december

När behöver jag senast skicka mina räkningar via kuvertgiro för att betalningsmottagaren ska få betalt innan årsskiftet?
Svar:
  • PlusGirots Kuvertgiro den 22 december
  • Giro Basservice den 19 december
  • Giro Högre service den 22 december
  • Bankgirot Direkt den 19 december
Jag får upp "Kontrollera meddelandet" när jag ska göra en överföring mellan mina egna konton, vad beror det på?
Svar:

En trolig orsak är att meddelandet innehåller å, ä, eller ö. Detta är ett tekniskt fel som vi jobbar på att lösa.

Vilket är mitt clearingnummer?
Svar:

Om du har ett 11-siffrigt kontonummer i Nordea är clearingnumret alltid de fyra första siffrorna i kontonumret. Om ditt kontonummer består av ditt personnummer (10-siffrigt) använder du 3300 som clearingnummer.

Hur byter jag batteri i kortläsaren och hur ofta behöver jag göra det?
Svar:

Kortläsaren drivs med två knappcellsbatterier av typ Panasonic CR 2032, 3 volt eller motsvarande. Batterierna finns under luckan på baksidan. Du kan byta dem själv med hjälp av en liten kryssmejsel.

Notera att batterierna måste ligga vända åt var sitt håll för att kortläsaren ska fungera. Bilden på insidan av locket visar hur du ska ligga. Batterierna håller i cirka fem år vid normal användning.

För att beställa batterier är du välkommen att ringa Kundcenter 0771-22 44 88, dygnet runt. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss. Du kan också göra din beställning genom att skicka kundpost. Logga in på Internetbanken och välj "Kontakta oss" uppe till höger.

Hur lång tid tar en överföring från Nordea till en annan bank?
Svar:

Om överföringen signeras före kl. 13.30 en bankdag når pengarna mottagaren samma dag. Överföringar som signeras efter kl 13.30 är tillgängliga för mottagaren nästa bankdag.

Bankdagar är alla vardagar utom allmän helgdag, midsommarafton, julafton och nyårsafton.

Vad är skillnaden mellan BankID och e-legitimation?
Svar:

Nordea e-legitimation och BankID är i grunden samma sak: en elektronisk id-handling som du använder för att legitimera dig på Internet.

Nordea började tidigt ge ut e-legitimationer under namnet Nordea e-legitimation. Övriga svenska banker skapade senare det gemensamma varumärket BankID. Nu har även Nordea anslutit sig till BankID-sammarbetet och under året byter vi därför Nordea e-legitimation mot BankID e-legitimation. Du som redan har en e-legitimation behöver inte göra något utan kan fortsätta använda den tills giltighetstiden går ut.

e-legitimation och BankID finns i tre varianter:

  • Mobilt BankID - Lagras på din mobil eller surfplatta. Du kan använda den för att logga in direkt via mobilen eller via en dator. Fungerar hos myndigheter och i Nordeas privattjänster.
  • BankID på fil - Laddas ner direkt till din dator.  Finns för Windows och Mac OS X. Fungerar hos myndigheter.
  • e-legitimation på kort - Finns på ditt bank- kredit- eller inloggningskort. Används med en kortläsare ansluten till datorn. Finns för Windows och Mac OS X. Fungerar hos myndigheter och i Nordeas företagstjänster.
Mitt kort går ut. Får jag ett nytt automatiskt?
Svar:

Ditt nuvarande kort gäller till och med den sista dagen i den månad och det år som står på kortet. Några veckor innan dess skickas ett utbyteskort till dig via posten. Det nya kortet har samma kortnummer och PIN-kod som ditt nuvarande kort.

Hur fyller jag i mottagarens kontonummer vid överföring till Handelsbanken eller Swedbank?
Svar:

Handelsbanken:
Fyll endast i kontonumret på 9 siffror, clearingnummer fylls på automatiskt. Om kontonumret har färre siffror, fyll på med nollor före kontonumret.

Swedbank - clearingnumret börjar på 8 (femsiffrigt):
Fyll i clearingnummer och kontonummer på 15 siffror. När du ska föra över pengar till Swedbank och clearingnumret börjar på 8 anger du det femsiffriga clearingnumret och därefter kontonummer, totalt 15 siffror. Ange inga streck (-) eller punkter (.) Om kontonumret har färre siffror fyller du på med nollor mellan clearingnumret och kontonumret.

Swedbank - clearingnumret börjar på 7 (fyrsiffrigt):
Fyll i clearingnummer och kontonummer. Totalt 11 siffror.

OBS! Skriv inga bindestreck, mellanslag eller punkter i kontonumret.

Vad behöver jag som kund när jag ringer till Nordea?
Svar:

Du behöver ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss för att kunna uträtta bankärenden.

Den personliga koden är fyrsiffrig och kan även användas till Mobilbanken och till förenklad inloggning på Internetbanken.

Om du saknar personlig kod är det snabbaste sättet att gå in på ett Nordeakontor, där du får koden direkt över disk. Vi kan också hjälpa dig att beställa en personlig kod när du ringer. Koden skickas då till dig via post.

Var hittar jag mitt IBAN-nummer?
Svar:

Logga in på Internetbanken med e-kod eller Mobilt BankID. I menyn väljer du "Konton". Klicka sedan på det konto du vill ha uppgifterna för och välj fliken "Kontoinformation".

Du är också välkommen att ringa Kundcenter 0771-22 44 88, dygnet runt. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.

Var hittar jag information om kontor och öppettider?
Svar:

Här hittar du våra olika kontor och ser vilka ärenden du kan få hjälp med på de olika kontoren. Använd gärna "Fler sökalternativ" för att avgränsa din sökning. Du kan också klicka i boxen "Visa resultat på karta" för att se var kontoret ligger.

Hur ska jag betala resan för att reseförsäkringen och avbeställningsskyddet ska gälla?
Svar:

Mer än hälften av resan behöver betalas med kortet.

Betala med kort direkt hos resebyrån eller uppge kortnummer per telefon, fax eller på resebyråns hemsida, eller betala via Internet-, giro- eller telefontjänst i Nordea.

Kompletterande försäkringar finns i alla Nordeas kort för privatpersoner utom Visa Electron.

När får mottagaren pengarna när jag ska betala min räkning?
Svar:

PlusGiro: Signera din betalning senast klockan 15.50, om den ska nå mottagaren samma dag. 

Bankgiro: Signera din betalning senast klockan 09.45 om den ska nå mottagaren samma dag. 

Betalningsdagen ska vara en bankdag. Bankdagar är alla vardagar utom allmän helgdag, midsommarafton, julafton och nyårsafton.

Det står Vardagspaketet på mitt konto. Vad är det?
Svar:

Vardagspaketet är ett samlingsnamn för våra dagliga banktjänster, till exempel bankkort och Internetbanken Privat.

Hur snabbt kommer pengar in på kontot när jag använder en insättningsautomat?
Svar:

Pengarna kommer in på kontot direkt när du sätter in dem via en insättningsautomat.

Internetbanken och mobilbanken

BankID och e-legitimation

Betalningar och överföringar

Konton

Kort

Lån och krediter

Swish

Spara och placera

Kundprogram