Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat frågor och svar om våra företagstjänster. Klicka på det område du vill veta mer om.

Vår förening har ändrat företrädare. Vad behöver vi göra?
Svar:

När din förening byter företrädare måste behörighet för PlusGirokontot ändras. Följande behöver skickas med ändringen:

  • Ett justerat protokoll från föreningsstämman, med föreningens fullständiga namn, datum för föreningsstämman och föreningsstämmans beslut om vilka som ingår i styrelsen. Här kan du se ett exempel på styrelseprotokoll för ideella föreningar (pdf, 22 KB).
  • Styrelsens beslut om företrädare samt om de tecknar föreningen gemensamt eller var för sig. Har föreningen fullmakt som ska återkallas, kontakta Kundcenter Företag på 0771-350 360.
  • Föreningens stadgar.
  • Kopia på godkänd identitetshandling för de företrädare som skriver under ändringen. Att kopian överensstämmer med originalet ska intygas av en person med namnteckning samt adress och telefonnummer

Godkända identitetshandlingar är:

  • Identitetskort - SIS-märkt
  • Svenskt körkort
  • Nationellt identitetskort
  • Svenskt pass i vinröd bok utfärdat 1998-01-01 eller senare 

Ovanstående handlingar postar ni tillsammans med ändringarna för de olika tjänster som ni har.

Internetbanken Företag

För att lägga till och/eller ta bort användare i tjänsten Internetbanken Företag fyller ni i blanketten Användare och behörigheter i Internetbanken Företag (pdf, 171 KB)

Om en ny företrädare har valts ska två exemplar av blanketten fyllas i. Den ena för borttag av behörighet för den tidigare företrädaren, den andra för att ge den nya behörighet.

eRedovisning

För tjänsten eRedovisning fyller ni i blanketten Ändring/avslut eRedovisning (pdf, 217 KB)

Adressändring

Om föreningen ändrar adress, vilket inte är ovanligt vid byte av företrädare, fyller ni i blanketten Adressändring PlusGirokonto (pdf, 121 KB)

Alla blanketter ska skrivas under av behörig företrädare för föreningen och samtliga handlingar skickar ni till:

Nordea Bank AB
P1608
105 71 Stockholm

Om ni har ett Företagskort MasterCard eller Business Gold kopplat till föreningen är ni välkomna att kontakta Kundcenter Företag på 0771-350 360, öppet vardagar 8-20 samt helger 10-17, för att avsluta kortet för den tidigare företrädaren och ansöka om nytt kort för den tillträdande.

Vi loggar in med SmartSec idag och har hört att den kommer att avvecklas. Hur gör vi för att få tillgång till den nya säkerhetslösningen?
Svar:

Säkerhetslösningen SmartSec för Internetbanken Företag kommer att försvinna den 12 juni 2015 och ersättas helt av säkerhetslösningen e-kod.

Läs mer om vad du behöver göra på sidan Byt säkerhetslösning till e-kod

Behöver vi meddela att företaget bytt adress?
Svar:

Adressändring sker inte automatiskt för företag. Är ändringen registrerad hos Bolagsverket kontaktar du Kundcenter Företag, som uppdaterar adressen via telefon. Öppet vardagar 8-20 och helger 10-17.

  • 0771-350 360 - för företag med PlusGirokonto. Identifiera dig med din kontokod.
  • 0771-33 55 99 - för företag med Nordeakonto. Identifiera dig med din personliga kod.

Genom att identifiera dig när du ringer oss har vi större möjlighet att hjälpa dig med dina bankärenden på ett säkert sätt.

Är adressen inte ändrad skickas blanketten Adressändring PlusGirokonto (pdf, 121 KB) in via post till den adress som finns angiven längst ner på blanketten.

Med ändringen bifogas kopia på godkänd identitetshandling för de firmatecknare som skriver under ändringen. Att kopian överensstämmer med originalet ska intygas av en person med namnteckning samt dennes adress och telefonnummer.

Hur öppnar man ett konto för att sätta in aktiekapitalet på 50 000 kronor?
Svar:

Du behöver först kontakta Kundcenter Företag 0771-350360. Öppet vardagar mellan 8-20 och helger 10-17.

Vad ska finnas med i justerat protokoll?
Svar:

Justerat protokoll från föreningsstämma med föreningens fullständiga namn, organisationsnummer, datum för föreningsstämman och föreningsstämmans beslut om vilka som ingår i styrelsen. Styrelsens beslut om företrädare och eventuella fullmaktstagare samt om de tecknar gemensamt eller var för sig.

Se exempel på styrelseprotokoll (pdf, 22 KB) för ideella föreningar.

Vilket är mitt clearingnummer?
Svar:

9960 är clearingnumret för transaktionskonton med PlusGironummer. Har du ett elvasiffrigt kontonummer är det de fyra första siffrorna som är clearingnumret och resterande sifforna är kontonummer.

I bankkontonumret ingår ett clearingnummer, prefix och nollutfyllnad före PlusGironumret, så att det totalt blir 14 siffror.

Du hittar bankkontonumret i Internetbanken Företag. Välj ”Kontoutdrag” i vänstermenyn. Klicka sedan på ”Villkor” högst upp till höger på sida.

Läs mer om Transaktionskonto med PlusGironummer,

Du är också välkommen att ringa Kundcenter Företag, vardagar 8-20 och helger 10-17.

  • 0771-350 360 - för företag med PlusGirokonto. Identifiera dig med din kontokod.
  • 0771-33 55 99 - för företag med Nordeakonto. Identifiera dig med din personliga kod.

Genom att identifiera dig när du ringer oss har vi större möjlighet att hjälpa dig med dina bankärenden på ett säkert sätt.

Var hittar jag mitt IBAN-nummer?
Svar:

Internetbanken Företag

  • Logga in på Internetbanken Företag.
  • Välj ”Kontoutdrag” i vänstermenyn.
  • Klicka sedan på ”Villkor” högst upp till höger på sidan.

Företagstjänster via Internet

  • Logga in på Företagstjänster via Internet.
  • Välj ”Konton” i vänstermenyn.
  • Klicka på önskat konto.
  • Därefter väljer du ”Villkor för kontot” längst ner på sidan, alternativt kontoinformation högre upp på sidan.

 

Du är också välkommen att ringa Kundcenter Företag, vardagar 8-20 och helger 10-17.

  • 0771-350 360 - för företag med PlusGirokonto. Identifiera dig med din kontokod.
  • 0771-33 55 99 - för företag med Nordeakonto. Identifiera dig med din personliga kod.

Genom att identifiera dig när du ringer oss har vi större möjlighet att hjälpa dig med dina bankärenden på ett säkert sätt.

Hur mycket kostar Företagspaketet?
Svar:

På produktsidan för Företagspaketet finns prisinformation.

Vad ingår i Företagspaketet?
Svar:

Allt detta ingår i Företagspaketet:

  • Bankkonto med PlusGironummer– ger effektiva betalningar.
  • Internetbanken Företag – för bankärenden när och varifrån du vill.
  • Business Gold – betalkort med upp till 55 dagars räntefri kredit
  • Personlig service via telefon och Talsvar  – så att du enkelt kan få hjälp av oss på banken.
  • Bankgironummer – ger dina kunder valfrihet.

Du får också ett nyhetsbrev via e-post med tips, krönikor och nyheter som kan underlätta för dig och ditt företag. Du kan även kombinera Företagspaketet med flera tilläggstjänster, bland annat UC kreditupplysning och tjänster för webbaserad bokföring och lönehantering.

Läs mer om Företagspaketet.

Kan jag logga in med mitt företagskort på Internetbanken Företag?
Svar:

Nej, det är inte möjligt att använda betalkorten (företag) för inloggning. Om du inte är privatkund i Nordea använder du ett inloggningskort. Är du privatkund använder du samma kort som när du loggar in på Internetbanken Privat.

Giltighetstiden för mitt kort går ut. Får jag ett nytt automatiskt?
Svar:

Ditt nuvarande kort gäller till och med den sista dagen i den månad och det år som står på kortet. Några veckor innan skickar vi ett utbyteskort med samma kortnummer och PIN-kod som det nuvarande kortet.

Betala och överföra

Internetbanken företag

eRedovisning

Konton och tilläggstjänster - Företag

Kort

Föreningar

Kortinlösen - KortAccept via Internet

Utlandsbetalningar - Företag