Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat frågor och svar om våra företagstjänster. Klicka på det område du vill veta mer om.

Behöver vi meddela att företaget bytt adress?
Svar:

Adressändring sker inte automatiskt för företag. Är ändringen registrerad hos Bolagsverket kontaktar du Kundcenter Företag, som uppdaterar adressen via telefon. Öppet vardagar 8-20 och helger 10-17.

  • 0771-350 360 - för företag med PlusGirokonto. Identifiera dig med din kontokod.
  • 0771-33 55 99 - för företag med Nordeakonto. Identifiera dig med din personliga kod.

Genom att identifiera dig när du ringer oss har vi större möjlighet att hjälpa dig med dina bankärenden på ett säkert sätt.

Är adressen inte ändrad skickas blanketten Adressändring PlusGirokonto in via post till den adress som finns angiven längst ner på blanketten.

Med ändringen bifogas kopia på godkänd identitetshandling för de firmatecknare som skriver under ändringen. Att kopian överensstämmer med originalet ska intygas av en person med namnteckning samt dennes adress och telefonnummer.

Hur öppnar man ett konto för att sätta in aktiekapitalet på 50 000 kronor?
Svar:

Du behöver först kontakta Kundcenter Företag 0771-350360. Öppet vardagar mellan 8-20 och helger 10-17.

Vad ska finnas med i justerat protokoll?
Svar:

Justerat protokoll från föreningsstämma med föreningens fullständiga namn, organisationsnummer, datum för föreningsstämman och föreningsstämmans beslut om vilka som ingår i styrelsen. Styrelsens beslut om företrädare och eventuella fullmaktstagare samt om de tecknar gemensamt eller var för sig.

Se exempel på styrelseprotokoll (pdf, 22 KB) för ideella föreningar.

Vilket är mitt clearingnummer?
Svar:

9960 är clearingnumret för transaktionskonton med PlusGironummer. Har du ett elvasiffrigt kontonummer är det de fyra första siffrorna som är clearingnumret och resterande sifforna är kontonummer.

I bankkontonumret ingår ett clearingnummer, prefix och nollutfyllnad före PlusGironumret, så att det totalt blir 14 siffror.

Du hittar bankkontonumret i Internetbanken Företag. Välj ”Kontoutdrag” i vänstermenyn. Klicka sedan på ”Villkor” högst upp till höger på sida.

Läs mer om Transaktionskonto med PlusGironummer.

Du är också välkommen att ringa Kundcenter Företag, vardagar 8-20 och helger 10-17.

  • 0771-350 360 - för företag med PlusGirokonto. Identifiera dig med din kontokod.
  • 0771-33 55 99 - för företag med Nordeakonto. Identifiera dig med din personliga kod.

Genom att identifiera dig när du ringer oss har vi större möjlighet att hjälpa dig med dina bankärenden på ett säkert sätt.

Var hittar jag mitt IBAN-nummer?
Svar:

Internetbanken Företag

  • Logga in på Internetbanken Företag.
  • Välj ”Kontoutdrag” i vänstermenyn.
  • Klicka sedan på ”Villkor” högst upp till höger på sidan.

Företagstjänster via Internet

  • Logga in på Företagstjänster via Internet.
  • Välj ”Konton” i vänstermenyn.
  • Klicka på önskat konto.
  • Därefter väljer du ”Villkor för kontot” längst ner på sidan, alternativt kontoinformation högre upp på sidan.

 

Du är också välkommen att ringa Kundcenter Företag, vardagar 8-20 och helger 10-17.

  • 0771-350 360 - för företag med PlusGirokonto. Identifiera dig med din kontokod.
  • 0771-33 55 99 - för företag med Nordeakonto. Identifiera dig med din personliga kod.

Genom att identifiera dig när du ringer oss har vi större möjlighet att hjälpa dig med dina bankärenden på ett säkert sätt.

Hur mycket kostar Företagspaketet?
Svar:

På produktsidan för Företagspaketet finns prisinformation.

Vad ingår i Företagspaketet?
Svar:

Allt detta ingår i Företagspaketet:

  • Bankkonto med PlusGironummer– ger effektiva betalningar.
  • Internetbanken Företag – för bankärenden när och varifrån du vill.
  • Business Gold – betalkort med upp till 55 dagars räntefri kredit
  • Personlig service via telefon och Talsvar  – så att du enkelt kan få hjälp av oss på banken.
  • Bankgironummer – ger dina kunder valfrihet.

Du får också ett nyhetsbrev via e-post med tips, krönikor och nyheter som kan underlätta för dig och ditt företag. Du kan även kombinera Företagspaketet med flera tilläggstjänster, bland annat UC kreditupplysning och tjänster för webbaserad bokföring och lönehantering.

Läs mer om Företagspaketet.

Kan jag logga in med mitt företagskort på Internetbanken Företag?
Svar:

Nej, det är inte möjligt att använda betalkorten (företag) för inloggning. Om du inte är privatkund i Nordea använder du ett inloggningskort. Är du privatkund använder du samma kort som när du loggar in på Internetbanken Privat.

Giltighetstiden för mitt kort går ut. Får jag ett nytt automatiskt?
Svar:

Ditt nuvarande kort gäller till och med den sista dagen i den månad och det år som står på kortet. Några veckor innan skickar vi ett utbyteskort med samma kortnummer och PIN-kod som det nuvarande kortet.

Vi loggar in med SmartSec idag och har hört att den kommer att avvecklas. Hur gör vi för att få tillgång till den nya säkerhetslösningen?
Svar:

Säkerhetslösningen SmartSec kommer att avvecklas under 2015 och ersättas helt av säkerhetslösningen e-kod.

Läs mer om vad du behöver göra på sidan Byt säkerhetslösning till e-kod

Betala och överföra

Internetbanken företag

eRedovisning

Konton och tilläggstjänster - Företag

Kort

Föreningar

Kortinlösen - KortAccept via Internet

Utlandsbetalningar - Företag