Frågor och svar - Kort för företag

Finns det någon beloppsgräns för köp och kontantuttag för Företagskort MasterCard?
Svar:

Med Företagskort MasterCard finns det möjlighet att sätta individuella gränser, både för inköp och för kontantuttag. Det går också att begränsa användningen av kortet till enbart köp.

Välkommen att ringa Kundcenter Företag för mer information, telefon 0771-350 360, vardagar 8-20 och helger 10-17. Identifiera dig med ditt personnummer och Mobilt BankID eller personlig kod.

Genom att identifiera dig när du ringer oss har vi större möjlighet att hjälpa dig med dina bankärenden på ett säkert sätt.

Behöver jag aktivera mitt nya kort?
Svar:

Nej, ditt kort är redan aktiverat och kan också användas för köp och uttag utomlands.

Ett företag drar pengar varje månad via mitt kort för en prenumeration. Hur stoppar jag det?
Svar:

Kontakta företaget och avsluta prenumerationen. Nordea kan inte stoppa dragningar av enskilda transaktioner.

Giltighetstiden för mitt kort går ut. Får jag ett nytt automatiskt?
Svar:

Ditt nuvarande kort gäller till och med den sista dagen i den månad och det år som står på kortet. Några veckor innan skickar vi ett utbyteskort med samma kortnummer och PIN-kod som det nuvarande kortet.

Hur spärrar jag mitt kort?
Svar:

Business Gold eller Företagskort MasterCard

Förlorar du ditt kort, ring:

  • Vardagar, 9-17 08-402 57 70 (från utlandet +46-8-402 57 70)
  • Efter kontorstid, 08-402 57 10 (från utlandet +46-8-402 57 10)

First Card

Förlorar du ditt kort, ring:

  • Vardagar, 8-17 08-534 910 80 (från utlandet+46-8-534 910 80)
  • Efter kontorstid, 08-402 59 79 (från utlandet +46-8-402 59 79)
Ingår försäkring i mitt Business Gold?
Svar:

Som Business Gold-kund kan du mot en kostnad teckna en tjänstereseförsäkring med avbeställningsskydd. Försäkringen tecknas för varje Business Gold-kort som ska omfattas av tjänstereseförsäkringen.

Läs mer om kompletterande tjänstereseförsäkring med avbeställningsskydd.

Jag har glömt min PIN-kod. Hur får jag en påminnelse?
Svar:

Du är välkommen att ringa Kundcenter Företag, 0771-350 360, vardagar 8-20 och helger 10-17. Identifiera dig med ditt personnummer och Mobilt BankID eller personlig kod.

Genom att identifiera dig när du ringer oss har vi större möjlighet att hjälpa dig med dina bankärenden på ett säkert sätt.

Jag vill beställa nytt kort. Hur gör jag?
Svar:

Du är välkommen att ringa Kundcenter Företag, 0771-350 360, vardagar 8-20 och helger 10-17. Identifiera dig med ditt personnummer och Mobilt BankID eller personlig kod.

Genom att identifiera dig när du ringer oss har vi större möjlighet att hjälpa dig med dina bankärenden på ett säkert sätt

Kan jag delbetala min Business Gold-faktura?
Svar:

Nej, hela det fakturerade beloppet behöver betalas in. Du ser det utnyttjade beloppet och övrig information om ditt kort i Internetbanken Företag eller genom att logga in på onlinetjänstenÖppnas i nytt fönster för Business Gold.

Kan jag logga in med mitt företagskort på Internetbanken Företag/Företagstjänster via Internet?
Svar:

Nej, det är inte möjligt att använda företagskorten för inloggning. Om du inte är privatkund i Nordea behöver du beställa ett inloggningskort. Är du privatkund använder du samma kort som när du loggar in på Internetbanken Privat.

Kan jag ta ut kontanter med mitt kort? Tillkommer några kostnader?
Svar:

Ja, våra kort fungerar i alla MasterCard- och VISA-märkta uttagsautomater både i Sverige och utomlands.

Mer information om avgifter för uttag, se:

Priser Business Gold

Priser Företagskort MasterCard

Kan jag välja PIN-kod till mitt kort?
Svar:

Nej, det går inte att välja PIN-kod.

Kortköpet har blivit draget två gånger. Vad ska jag göra?
Svar:

Kontakta företaget där du har gjort köpet. De ansvarar för fel gentemot dig som kortinnehavare.

Om du inte får hjälp hos företaget skickar du in en reklamation till Nordea.

Läs mer om hur du gör en kortreklamation.

När försvinner en reservation från kontot?
Svar:

En reservation brukar ligga kvar på kontot 3-5 bankdagar och ersätts sedan av den riktiga transaktionen så fort den inkommer till Nordea. Om inget underlag inkommer släpps reservationen och pengarna blir åter tillgängliga på ditt konto.

Vad betyder ”Reservation kortköp”?
Svar:

När du betalar med ditt kort reserveras vanligtvis beloppet på ditt konto i väntan på att det faktiska underlaget från inköpsstället ska inkomma till Nordea.