Business Gold-kortet förenklar för Lundqvist & Lindqvist

På Lundqvist & Lindqvist Konferens är större delen av personalen utrustad med Nordeas Business Gold-kort. ”Förbrukningsvaror tar slut, möbler behöver kompletteras, det är ständiga inköp – vi använder våra kort hela tiden. Det är så smidigt att slippa kontanter”, säger Lena Lundqvist Werner, VD och ägare till Lundqvist & Lindqvist. 

Hemtrevliga och komfortabla lokaler

Lundqvist & Lindqvist - Lena Lundqvist WernerDet första som möter en besökare på Klarabergsviadukten 90 i Stockholm är Lundqvist & Lindqvists reception. Man får intrycket att konferensföretaget upptar hela byggnaden. I själva verket huserar här en rad andra företag som Assa Abloy, Boliden, Trafikverket ITC, med flera. Lundqvist & Lindqvist Konferens disponerar bara en del, runt 3000 kvadrat på bottenvåningen, lokaler som andas komfort och hemtrevnad mitt i citys sterila kontorsmiljö.

I Ivar Krügers gamla Tändstickspalats på Västra Trädgårdsgatan har företaget ytterligare 1000 kvadrat med samma genomtänkta och ständigt föränderliga inredning. Det är till största delen Lena Lundqvist Werners förtjänst. ”Det blir aldrig klart”, säger hon. ”Det finns alltid ett hörn, ett fönster eller ett rum som kan bli bättre.”

Framgångsrikt koncept

Samma omtanke går igen i de frukostar och luncher som serveras. Och uppenbarligen är det ett mycket framgångsrikt koncept. Från starten 1996 har företaget växt snabbt. 2008 omsatte man knappt elva miljoner kronor och  2012 var den siffran 32 miljoner. Tillväxten  gjorde att Lundqvist & Lindqvist utsågs till gasellföretag av Dagens Industri 2012, som ett av landets snabbast växande företag.

I dag är Lena Lundqvist Werner ensam ägare. För 17 år sedan arbetade hon som konferenschef på en anläggning i Stockholm. Hon såg bristen på konferenslokaler i centrala Stockholm.

”Konferensbeteendet var då på väg att förändras. Tidigare samlades företagen på anläggningar utanför stan och konfererade med övernattning. Idag  vill man inte offra en hel helg utan man vill åka hem på kvällarna.” Tillsammans med en kollega bestämde sig Lena Lundqvist Werner för att starta eget. ”Vi satte in en annons i en fastighetstidning och Skanska nappade.”

Efterfrågan fortsätter växa

Efterfrågan på konferenslokaler i centrala Stockholm bara fortsätter att växa. Och Lundqvist & Lindqvist med dem. I takt med att företaget har vuxit sig stort ser Lena Lundqvist Werner att hennes roll ser annorlunda ut i dag än för några år sedan.

”Det krävs helt andra egenskaper av mig som VD – egenskaper som är viktiga för företaget, men kanske inte är min styrka. Jag är inte främmande för att lämna över rodret till någon med rätt kompetens.” Hennes framtida roll i företaget vet hon ännu inte hur den ser ut.

Nordeas kortlösning klarar det mesta

”När det gäller shopping är jag fullständigt hialös”, konstaterar Lena Lundqvist Werner frankt. ”Jag köpte till exempel nyligen ett bord hit, designat av Piet Hein. Det kostade 96 000 kronor. Men då räckte faktiskt inte mitt kort till.”

Lena Lundqvist Werner och hennes cirka 20 anställda sköter i stort sett alla inköp med Nordeas kort Business Gold. ”Nästan alla här har Business Gold. Det behövs ju ständiga inköp, allt från förbrukningsvaror till soffor och andra möbler. Behov uppstår hela tiden. Det kan saknas en förlängningssladd eller en kund behöver kanske någon speciell adapter. Då är det oerhört smidigt med kort.”

Lundqvist & Lindqvist köper också större saker, mycket exempelvis från NK och Svenskt Tenn. ”Och en del företag fakturerar inte. Då är det perfekt med kort”, säger Lena Lundqvist Werner. Men som sagt ibland räcker inte ens Business Gold-kortet till. Som när man köper Piet Hein-bord för 96 000 kronor. Men det hör till undantagen.

Text: Lars Malmström