Om du blivit felaktigt utloggad från Nordea Business

Om du blir utloggad och får meddelandet ”Du har blivit utloggad eftersom du varit inaktiv i Nordea Business mer än 5 minuter", även fast det inte har gått 5 minuter kan du prova att:

  1. Tömma cache och cookies. 
  2. Återställa webbläsaren.
  3. Prova en annan webbläsare.

Tips vid inloggningsproblem

Tömma cache och cookies

Google Chrome

  1. Välj de tre punkterna i högra hörnet  
  2. Välj ”Fler verktyg” 
  3. Välj ”Ta bort webbinformation"

Ett popupfönster öppnas med förifyllda objekt att rensa bort. Se till att rutorna ”Cachade bilder och filer” och "Cookies och andra webbplatsdata" är ikryssade. Välj från "tidens början" och klicka på ”Rensa webbinformation”. Starta sedan om webbläsaren.

Mozilla Firefox

  1. Tryck på Verktyg överst i webbläsaren
  2. Välj Rensa ut tidigare historik
  3. Under Tidsintervall att ta bort, välj All historik
  4. Markera Kakor och Cache
  5. Tryck på Ta bort

Safari för Mac

  1. Tryck på Safari överst i webbläsaren
  2. Välj Inställningar
  3. Klicka på Integritetsskydd
  4. Klicka på Ta bort alla webbplatsdata.
  5. Klicka Ta bort nu på följdfrågan.

Tips om du får vit/tom sida vid användning av Nordea Business

  • Uppdatera virusskydd och webbläsare till den senaste versionen.
  • Kontrollera att Nordeas webbplatser tillåts i virusskydd och webbläsare.

Ändra kompatibilitetsläget

Återställ webbläsaren

Mozilla FirefoxÖppnas i nytt fönster

Girolink inloggningsproblem

Kontrollera att webbläsaren använder TLS 1.2:

  • För Chrome ska 'Använd TLS 1.2' vara ibockat under inställningar/Visa avancerade inställningar/Ändra proxy inställningar/Avancerat

Ytterligare åtgärder

Om ovanstående inte hjälper kan det vara något i BankID-programmet som inte fungerar som det ska.

  1. Om du vill ta bort ett BankID på fil klickar du på knappen Administrera ID i BankID säkerhetsprogram och sedan på knappen Ta bort BankID.
  2. Starta om datorn och installera om BankID Säkerhetsprogram från installationssidanÖppnas i nytt fönster och försök att logga in igen.

Information som berör företagets IT-avdelning

BankID säkerhetsprogram kommunicerar direkt med BankID-servern:

  • vid programstart.
  • när BankID säkerhetsprogram får fokus.
  • vid webbanrop till URI som inleds med ”bankid:”.

Om inte programvaran tillåts kommunicera med BankID-servern kommer användarna att få problem att använda BankID och programmet kommer även att visa en dialog som varnar för kommunikationsfel. 

Programmet kommunicerar med BankID-servern över https, på IP 194.242.109.207 port 443. (samt IP 159.72.128.183 port 80.).

Sända GiroLink-fil

Se troliga anledningar och förslag för att åtgärda problem med att skicka in filen under respektive felmeddelande.

Läs mer om sända GiroLink-fil