BankID för företag

BankID är en personlig elektronisk ID-handling som du använder för att legitimera dig och godkänna handlingar på Internet. Vi erbjuder Mobilt BankID, BankID på kort och BankID på fil.

Du kan använda Mobilt BankID från Nordea eller andra banker. 

Om du använder Nordea för din privata ekonomi, kan du skaffa Mobilt BankID genom att

  • Välj BankID -> Nytt BankID i menyn till vänster och följ instruktionerna på sidan för att hämta ett nytt Mobilt BankID.

Ditt BankID sparas i appen på din mobil eller surfplatta, men du kan använda det även när du sitter vid datorn och ska logga in på flera av Nordeas Internettjänster eller andra webbsidor.

Om Mobilt BankID Mer fakta BankID på kort BankID på fil Pris och villkor Om Mobilt BankID

Om Mobilt BankID

Mobilt BankID är en personlig elektronisk ID-handling som du använder för att legitimera dig och godkänna handlingar på Internet. Mobilt BankID ger dig tillgång till en rad tjänster både i och utanför Nordea.

Dina fördelar med Mobilt BankID

  • Logga in och signera snabbt och enkelt i Internetbanken Företag och hos myndigheter.
  • Kan sparas på din mobil - du har den med dig.
  • Fungerar även när du loggar in via din dator.

Om du loggar in i Internetbanken Företag med organisationsnummer, måste ditt avtal anpassas så att du kan använda säkerhetslösning med personlig inloggning. Läs mer under Mobilt BankID i Internetbanken Företag

Mer fakta

Mobilt BankID

Du kan använda Mobilt BankID från Nordea eller andra banker. Ett Mobilt BankID från en bank fungerar i alla Internettjänster i Sverige där Mobilt BankID accepteras.

Så här fungerar Mobilt BankID: 

  1. Öppna webbsida där du vill logga in. 
  2. Välj Mobilt BankID, ange ditt personnummer och klicka Logga in.
  3. Starta BankID-appen på mobilen eller surfplattan och mata in din säkerhetskod.
  4. Du är inloggad.

Testa ditt BankID

På BankID:s hemsida kan du testa att ditt BankID fungerar och att du har rätt säkerhetskod. Om ditt BankID fungerar i testet men inte hos en viss myndighet eller företag så kan det vara fel på myndighetens/företagets hemsida. 

Testa om ditt Mobila BankID fungerarÖppnas i nytt fönster

Använda Mobilt BankID i Internetbanken Företag

Du kan använda Mobilt BankID från Nordea eller andra banker. 

För att logga in i Internetbanken Företag med Mobilt BankID måste du logga in med personnummer.

Loggar du in i Internetbanken Företag med organisationsnummer?

Om du loggar in i Internetbanken Företag med organisationsnummer, måste ditt avtal anpassas så att du kan använda säkerhetslösning med personlig inloggning. 

Fyll i blanketten för byte av säkerhetslösning (pdf, 143 KB)Öppnas i nytt fönster till personlig inloggning och uppgradering till full funktionalitet och skicka den till:

Nordea
P1608 
105 71 Stockholm

Kom ihåg att bifoga en kopia på ID-handling av firmatecknare som skriver under blanketterna. Att kopian överensstämmer med originalet ska intygas av en person med namnteckning samt adress och telefonnummer.  

För föreningar

Det här ska föreningar skicka med blanketten för byte av säkerhetslösning:

  • Justerat protokoll från föreningsstämma med föreningens fullständiga namn, datum för föreningsstämman och föreningsstämmans beslut om vilka som ingår i styrelsen.
  • Styrelsens beslut om företrädare och eventuellt fullmaktstagare samt om de tecknar gemensamt eller var för sig.
  • Föreningens stadgar.
  • Kopia på godkänd identitetshandling för de företrädare som skriver under ändringen. Att kopian överensstämmer med originalet ska intygas av en person med namnteckning samt adress och telefonnummer.

Här kan du använda ditt BankID

Mobilt BankID

  • Internetbanken Företag
  • Webbtjänster hos myndigheter och företag
  • Mobilappar och e-tjänster hos myndigheter och företag
  • Internetbanken Privat
  • Mobilbanken
  • Swish
  • Säkra kortköp på Internet
  • Telefonbanken

BankID på kort

  • Internetbanken Företag
  • Företagstjänster via Internet 
  • Corporate Netbank
  • BGCom och Bankgiro Link 
  • GiroVision och GiroLink 
  • Tjänster hos kommuner, landsting och myndigheter

BankID på fil

  • GiroVision och GiroLink 
  • Tjänster hos kommuner, landsting och myndigheter 
BankID på kort

1. Tekniska förutsättningar för BankID på kort

Operativsystem

  • Windows 8 (skrivbordsläge)
  • Windows 7
  • Windows Vista 

Rekommenderade webbläsare

  • Internet Explorer
  • Mozilla Firefox
  • Google Chrome

2. Det här behöver du för att använda BankID på kort

  • Kortläsare med sladd
  • Inloggningskortet

Kontakta din kontaktperson i Nordea för att beställa kort och kortläsare, eller ring Kundcenter Företag 0771-350 360, öppet vardagar 08-20, helger 10-17.

3. Installera säkerhetsprogram

Installera senaste versionen av säkerhetsprogrammet från BankID installationssidaÖppnas i nytt fönster.

4. Ladda ner drivrutiner till kortläsare

Om du använder Windows 7 eller 8 finns drivrutinen redan på din dator:

Kortlasare-NCR1-med-kort-och-sladd-79x106

Drivrutin för Kortläsaren NCR1 (exe, 3 MB)Öppnas i nytt fönster


5. Starta om datorn och gå till webbsidan där du vill logga in

Här kan du testa att ditt BankID fungerar och att du har rätt PIN-kod till ditt kort.

Testa BankIDÖppnas i nytt fönster

BankID på fil

Kom igång med BankID på fil

För att ladda ner ett nytt BankID på fil måste du ha åtkomst till Internetbanken Privat.

  1. Logga in i Internetbanken PrivatÖppnas i nytt fönster med e-kod eller Mobilt BankID från Nordea. 
  2. Välj BankID -> Nytt BankID i menyn till vänster och följ instruktionerna på sidan för att hämta ett nytt BankID på fil.

1. Tekniska förutsättningar

Operativsystem Windows 8 (skrivbordsläge)

  • Windows 7
  • Windows Vista 

Rekommenderade webbläsare 

  • Internet Explorer
  • Mozilla Firefox
  • Google Chrome 

2. Installera säkerhetsprogram

Installera senaste versionen av säkerhetsprogrammet från BankIDs installationssida. 

Ladda ner BankID säkerhetsprogramÖppnas i nytt fönster 

3. Ladda ner BankID på fil

För att ladda ner ett nytt BankID på fil måste du ha åtkomst till Internetbanken Privat.

4. Gå till webbsidan där du vill logga in

Ditt BankID är nu redo att användas. Vid problem med inloggning kontaktar du support för den tjänst där du vill använda BankID. 

Pris och villkor

Pris

BankID är kostnadsfritt i Nordea.

Kostnad för internetåtkomst vid användning av Mobilt BankID kan tillkomma hos din mobiloperatör beroende på abonnemangsform.

Villkor BankID

BankID, Allmänna villkor (pdf, 131 KB)Öppnas i nytt fönster