Frågor och svar om konton och betalningar

Sortera efter: Senaste | Mest lästa | Ämne
Konton
Q

Det står Vardagspaketet på mitt konto. Vad är det?


Se svaren >
A

Vardagspaketet är ett samlingsnamn för våra dagliga banktjänster, till exempel bankkort och Internetbanken Privat.


1724 visningar
 Konton 
Q

Kan jag döpa mina konton?


Se svaren >
A

Ja, logga in i Internetbanken med e-kod eller Mobilt BankID. Välj fliken "Inställningar" och sedan "Redigera konton".


1201 visningar
 Konton 
Q

Hur långt tillbaka i tiden kan jag se mina transaktioner?


Se svaren >
A

I Internetbanken kan du för närvarande se 36 månader tillbaka i tiden.


1374 visningar
 Konton 
Q

Hur får jag fram min transaktionsredovisning?


Se svaren >
A

Logga in på Internetbanken med e-kod eller Mobilt BankID. Klicka på det konto du önskar information om. I rullisten "Datum" väljer du period.


1128 visningar
 Konton 
Q

Vilket är mitt clearingnummer?


Se svaren >
A

Om du har ett 11-siffringt kontonummer i Nordea är clearingnumret alltid de fyra första siffrorna i kontonumret. Om ditt kontonummer består av ditt personnummer (10-siffrigt) använder du 3300 som clearingnummer.


3093 visningar
 Konton 
Q

Hur ofta betalas inlåningsräntan ut?


Se svaren >
A

Inlåningsräntan betalas ut årsvis, eller i samband med att ett konto avslutas.


441 visningar
 Konton 
Q

Vad har Nordea för inlåningsränta?


Se svaren >
A

Läs mer om våra  sparkonton och inlåningsräntor. Välj det konto du önskar få information om.


777 visningar
 Konton 
Q

Hur öppnar jag konto i Nordea?


Se svaren >
A

Som blivande kund i Nordea är du välkommen att besöka ett av våra kontor för vidare hjälp.

Du som redan är kund i Nordea öppnar enkelt de flesta konton via Internetbanken. Logga in med e-kod eller Mobilt BankID. Välj konton och "Öppna konto". Välj sedan det konto du önskar öppna och följ vidare instruktioner.


2064 visningar
 Konton 
Q

Kan jag ha mitt personnummer som kontonummer?


Se svaren >
A

Ja, som Personkonto kan du välja mellan ditt personnummer eller ett 11-siffrigt kontonummer.


2436 visningar
 Konton 
Q

Var hittar jag mitt IBAN-nummer?


Se svaren >
A

Du loggar in med e-kod eller Mobilt BankID. I menyn väljer du "Konton". Klicka sedan på det konto pengarna ska sättas in på och välj fliken "Kontoinformation".

Du är också välkommen att ringa Kundcenter 0771-22 44 88, dygnet runt. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.


2531 visningar
 Konton 
Q

Jag ska ta emot pengar från utlandet. Vad behöver jag ha för uppgifter?


Se svaren >
A

Vid överföring av pengar från utlandet till Nordea Bank i Sverige ska BIC-koden NDEASESS följt av ditt IBAN-nummer anges. Om du har en personlig kod kan du få reda på ditt IBAN-nummer via din Internetbank eller via Kundcenter.


1577 visningar
 betala och överföra 
Q

Jag vill föra över pengar till utlandet. Hur gör jag?


Se svaren >
A

Du behöver göra en utlandsbetalning, det räcker inte med att göra en vanlig överföring. Det gör du enklast i Internetbanken. Logga in med e-kod eller Mobilt BankID. I menyn väljer du "Betala och överföra" och sedan "Utlandsbetalning".


1617 visningar
 betala och överföra 
Q

Vad är swift-koden för att föra över pengar till Nordea i Sverige?


Se svaren >
A

Swift-koden är NDEASESS.


1233 visningar
 betala och överföra